נסיגת חניכיים חמורה

נסיגת חניכיים מתרחשת כאשר נוצרת חשיפה של שורשי השיניים בעקבות התרחקות רקמת החניכיים. מצב זה יכול להיות תוצאה של עישון לאורך שנים, צחצוח שיניים אגרסיבי ואף מצב שנוצר כתוצאה מגנטיקה. הטיפולים במצב של נסיגת חניכיים חמורה יכולים לכלול טיפול אנטיביוטי, שטיפות פה ובמקרים חמורים אף התערבות כירורגית. לא ניתן למנוע נסיגה של חניכיים אך בהחלט ניתן לעצור החמרה של המצב באמצעות טיפול מתאים.

מהן הסיבות לנסיגת חניכיים חמורה?

נסיגת חניכיים יכולה להתרחש כתוצאה מדלקות וחיידקים שעושים את רקמת החניכיים ואת העצמות שתומכות ומחזיקות את השיניים במקומן – למעשה מדובר בגורם העיקרי לנסיגת חניכיים. נסיגת חניכיים חמורה יכולה להיות גם תוצאה של צחצוח שיניים אגרסיבי או צחצוח בצורה לא נכונה – במצב זה, שכבת האמייל שמגנה על השיניים נשחקת וגורמת לנסיגה של החניכיים. אצל מטופלים שגם לא מקפידים על צחצוח השיניים, שימוש בחוט דנטלי ושטיפה עם מי פה יכולה להיווצר אבנית על השיניים שעונתה ניתן יהיה להסיר רק באמצעות ניקוי שיניים מקצועי – פעולה זו גם כן יכולה להוביל לנסיגת חניכיים.

סיבות נוספות שיכולות לגרום לנסיגת חניכיים כוללות מצבים שבהם המטופלים נוטים לחרוק שיניים,  מטופלים שמבנה השיניים שלהם עקום וכתוצאה מכך נוצר לחץ על החניכיים והעצמות שגורם לנסיגה, מטופלים שעושים שימוש במוצרי טבק שגורמים להיווצרות שכבת רובד דביקה על השיניים שאותה קשה מאוד להסיר שגורמת לנסיגת חניכיים ואף מטופלים בעלי פירסינג באזור השפה או הלשון שגורמים לחיכוך וגירוי של החניכיים עד כדי שחיקת רקמת החניכיים. נסיגת חניכיים חמורה יכולה להיות גם בעקבות גנטיקה של המטופל ורגישות למחלות חניכיים או בעקבות שינויים הורמונליים שמתרחשים בזמן ההיריון, בתקופת גיל ההתבגרות ואף בגיל המעבר – בתקופות אלה החניכיים רגישות יותר ולכן פגיעות יותר לאפשרות של נסיגת חניכיים.

תסמינים של נסיגת חניכיים חמורה

לתופעה של נסיגת חניכיים חמורה ישנם מספר תסמינים כאשר הבולט בהם היא חשיפה של שורשי השיניים. מטופלים שסובלים מנסיגת חניכיים לרוב חווים תחושת כאב ואי נוחות באזור קו החניכיים והם בעלי רגישות לתחושת קור וחום. תסמינים נוספים כוללים רגישות בזמן צחצוח השיניים ושימוש בחוט דנטלי ורגישות באזור החניכיים במהלך פרוצדורת ניקוי שיניים מקצועי. מקרים של נסיגת חניכיים חמורה שאינם מטופלים עלולים להוביל לבעיות חמורות יותר כמו אובדן עצם בפה, אובדן שיניים ואף תזוזה שלהן. במידה ומבחינים בכל אחד מהתסמינים, יש להגיע לאבחון אצל רופא השיניים.

טיפול בנסיגת חניכיים חמורה

לאחר שאובחנה נסיגת חניכיים חמורה אצל מטופל, הרופא יתאים תכנית טיפולים בהתאם למצבו. במידה ואובחנה מחלת חניכיים, הרופא ינחה את המטופל כיצד לבצע ניקוי יעיל יותר של השיניים, תישקל האפשרות של ניקוי אבנית והקצאת שורשים תחת הרדמה מקומית על מנת להיפטר מחיידקים שהצטברו שגרמו למחלת החניכיים ובמידת הצורך, רופא השיניים יבצע גם החדרת אנטיביוטיקה ישירות מתחת לחניכיים על מנת לטפל ביעילות במחלת החניכיים ולמנוע נסיגה נוספת שלהן. במידה ונוצרה רגישות בעקבות חשיפת שורש השן, רופא השיניים יכול לבצע הדבקה של חומר מיוחד שיסווה את האזור בחניכיים שנחשף. כאשר מדובר במקרה של מטופל עם שיניים עקומות שגרמו לנסיגת חניכיים, הפתרון יהיה הרכבת פלטה שבאמצעותה ניתן לבצע יישור של השיניים וייתכן שלאורך זמן, קו החניכיים גם כן יתיישר מעצמו.

טיפול כירורגי בנסיגת חניכיים חמורה

כאשר מדובר במקרה חמור מאוד של נסיגת חניכיים, ייתכן שהאפשרות היחידה תהיה התערבות כירורגית שתתבצע על ידי מומחה לחניכיים. במהלך הניתוח, תתבצע השתלה של רקמות חניכיים חסרות – את השתלים ניתן לקחת מגג הפה של המטופל או מתרומת רקמות חיצונית. לאחר הנחת השתלים, המנתח יבצע תפירה וקיבוע שלהם – הליך לטיפול בנסיגת חניכיים חמורה מתחלק למספר סוגים שמותאמים בהתאם למצבו של המטופל וכיום רוב השיטות שבהן משתמשים אינן נחשבות כפולשניות.